Linkbuilding – Ako budovať spätné odkazy
Spätný odkaz
Spätný odkaz, ang. backlink resp. inbound link je link, ktorý smeruje na konkrétnu webovú lokalitu alebo internetovú stránku. Môže mať podobu priamej URL adresy, prelinkovaného kľúčového slova, sponzorovaného odkazu či reklamného banneru. Slúži na to, aby nasmeroval užívateľa na určitú stránku či lokalitu.
Spätné odkazy sú dôležité z hľadiska optimalizácie pre vyhľadávače (SEO). Sú jedným z najdôležitejších faktorov ovplyvňujúcich poradie stránky vo vyhľadávačoch (SERP). Existujú rôzne metódy zamerané na získavanie spätných odkazov (tzv. linkbuilding), napr. umiestenie spätných odkazov v katalógoch, PR článkoch, na rôznych fórach, sociálnych sieťach a pod.
(zdroj: wikipedia.org)
Linkbuilding
Pojem Linkbuilding sa dá voľne preložiť ako budovanie spätných odkazov. Za spätný odkaz na webovej stránke označujeme taký odkaz, ktorý smeruje na inú webovú stránku.
Budovanie spätných odkazov je kostrou optimalizácie pre vyhľadávače. Práve tento proces rozhoduje o tom, ako sa váš web bude zobrazovať vo výsledkoch vyhľadávania, koľko návštevníkov vám na web privedie Google či iné vyhľadávače.
Ako budovať spätné odkazy
Vytváranie spätných odkazov je náročný proces, ktorý zaberá nemalé množstvo času – je to kontinuálny proces, na ktorom je potrebné neustále pracovať, pretože konkurencia nikdy nespí.
Linkbaiting (bait = návnada)
Linkbaiting je vytváranie obsahu, na ktorý ľudia odkazujú prirodzene. Atraktívny obsah tvoriaci linky je ideálnou formou budovania spätných odkazov. Ako to už s ideálnymi vecami býva, v realite je uskutočnenie linkbaitingu pomerne zložité.
Výborným typom obsahu na linkbaiting sú rôzne recenzie, tipy, návody a atď. Ľudia radi odkazujú na užitočné informácie.
Registrácia do katalógov
Katalógy sú dinosaurami dnešného internetu. Dnes túto formu linguildingu využíva pomerne málo ľudí. Napriek tomu sa do niektorých z nich stále oplatí webové stránky registrovať.
Výmena odkazov
Výmena odkazov bola v minulosti jednoduchou cestou, ako sa dopracovať na výslnie vo výsledkoch vyhľadávania. Situácia sa však zmenila. Vzájomná výmena odkazov s inými webmi vám dnes už veľmi nepomôže.
Kúpa odkazov
Pri mnohých weboch je kúpa odkazov jediným spôsobom, ako získať tematicky príbuzný a zároveň hodnotný odkaz.
Vypýtajte si odkaz
Tento spôsob získavania spätných odkazov môže znieť na prvý pohľad nekonvenčne. Nezabúdajte však na vzťahy, ktoré máte na a mimo internetu. Nebojte sa osloviť priateľov, známych či obchodných partnerov s požiadavkou na umiestnenie spätného odkazu smerujúceho na váš web. Takto môžete získať cenný jednosmerný spätný odkaz.
Publikácia článkov s odkazmi tzv. SEO článkov na externých weboch je veľmi účinný spôsob vytvárania hodnotných spätných odkazov.
Pri publikovaní článkov je potrebné sledovať kvalitu webu, kde bude článok zverejnení. Články je najlepšie zverejňovať na tematicky príbuzných weboch s vysokou návštevnosťou.
Tvorba minisites/microsites
Vytváranie webov za účelom tvorby odkazov je veľmi efektívny spôsob získavania spätných odkazov. Takáto činnosť však môže byť časovo a finančne náročnejšia ako iné formy linkbuildingu. Je potrebné počítať s nákladmi na hosting, doménu, webdizajn a hlavne tvorbu kvalitných textov.
Bookmarkingové služby
Záložkovacie systémy, bookmarkingové služby, sú jednoduchou cestou k získaniu spätných odkazov. Nevýhodou je, že v prostredí slovenského internetu ich nájdete veľmi málo. Najznámejšou záložkovacou službou u nás je vybrali.sme.sk.
RSS kanály
Mnohé portály automaticky publikujú RSS kanály iných webov. Ak umožníte odoberanie RSS noviniek (v ktorých sa nachádzajú spätné odkazy na váš web), tieto portály budú pre vás zdarma vytvárať spätné odkazy.
Affiliate programy
Mnohí webmasteri zarábajú tým, že na svoje weby umiestňujú odkazy na produkty z internetových obchodov. Keď niekto na tieto odkazy klikne a následne kúpi tovar/služby v eshope, webmaster získava malú odmenu. Eshop však okrem návštevníka získal aj cenný spätný odkaz.
Prispievajte do diskusií a na fórum
Aj na slovenskom internete sú stovky diskusných skupín či fór. Každý blog má pod príspevkom priestor na pridanie komentáru či reakcie.